Rezeki dan OT

Bila pk pasal gaji mesti teringat brape ot aku buat? betul ke aku dapat byk ni? x cukup ek ot aku??? kene potong income tax??? elaun??? KWSP??
SOCSo?? erm... duit x penah cukup untuk hidup tp bile kite usaha dengan ikhlas insyallah kite akan tersenyum dengan apa yg kite dapat kerana itu yang kita usaha dan layak dapat.

DAlam usaha mendapatkan rezeki yang halal aku sangat berusaha n sangat2 berkira waktu kerja aku. Gaji pokok saja memang boleh hidup tapi untuk tambahan kewangan dalam waktu aku nak buat majlis ni aku redha untuk buat ot. sebenarnya ot aku ni bukan lah terpaksa sangat, aku sangat suka duk kat opis siapkan kerja waktu semua org dah balik. time ni la berada kat opis boleh buat aku rase bahagia.... huhuhu sampai macam tu sekali. Am I a workoholic??? x lah. aku just nk siapkan keje aku.

Dulu pernah aku keje kat 1 company ni aku sangat2 x cukup masa sangat2 banyak keje terbengkalai sbb aku rase waktu aku berada kat opis tu x de kebahagiaan... hahaha... maybe dulu aku belum cukup matang. keje hanya kerana nk kan gaji bulanan. tapi aku sendiri dapat rasa yang aku dah sedikit matang. kerja adalah tanggungjawab. tanggungjawab kita kepada ibu bapa nak balas jasa dengan bg duit belanja n sedikit barang rumah, tanggungjawab nk menabung untuk masa tua kite sendiri, tanggungjawab untuk melansaikan hutang2 yang ade, tanggungjawab untuk tanggung adik2 yang belum mampu berdiri sendiri lagi dan semua tu perlu datang dari sumber yang halal.

Perlu ke aku berasa iri hati kerana ada teman2 yang mendapat pelepasan untuk bekerja separuh hari walhal nyer waktu bekerja hakiki ialah selama 8jam??? bagi aku itu soalan yang sangat aku x boleh terima. Penah aku kene inquiry pasal ot. aku jer pun yang kene. disebabkan itu aku sangat berhati2 waktu buat claim ot. tapi adakah aku iri hati dengan sahabat lain yang ada kawan2 yang ader kawan yang nk tolong ketuk punchkad? jawapannya tidak. aku x rasa benda tu patut. 
Work with your own effort, accept what u achieve. 
kalau ader yang pk aku cemburu atau marah dengan sahabat lain maaf la... saya masih boleh hidup dengan apa yang saya usaha kan. Selama2 ni aku idup gune gaji basic pun still boleh shopping rabak, selesai jer pun majlis n stil boleh g bercuti bile2 yang aku nk.
So ape yang aku nk tekan kat cni rezki yang halal kite ngan Alllah jer tahu mcmmane kite peroleh bende tu, if ader org lain yang tahu well be shamed la mesti org kate. x kate depan kate kat belakang. rezki yang kite dapt tu nk buat beli makan, makanan yang kite makan akan jd darah. do U want your blood to be veiled with sin... huhuhu... so ollss darling, tepuk dada tanya iman. 
 Work to get paid, word hard to get paid lebat...







♥ LOVE NEVER ENDS ♥ PLEASE VISIT AGAIN

No comments:

Post a Comment